Łącznie na projekty wspierające konkurencyjność i innowacyjność gospodarki we wszystkich państwach V4+4 przeznaczono 25,8 mld euro, co stanowiło 16,4% środków polityki spójności. Czechy, Słowenia i Polska przeznaczyły na wsparcie innowacyjności i konkurencyjności swoich gospodarek relatywnie najwięcej. Najmniejszy udział tego typu inwestycji widoczny był w Bułgarii i Rumunii (ok. 10%). W Czechach i na Słowacji w największym stopniu wspierano rozwój publicznej infrastruktury i działalności badawczo-rozwojowej. Z kolei w Chorwacji i Słowenii większy nacisk położono na rozwój instytucji otoczenia biznesu. W pozostałych krajach dominowało bezpośrednie wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw.
Bezpośrednim wsparciem dotacyjnym w krajach V4+4 zostało objętych ok. 83 tys. firm sektora MŚP. Oznacza to, że spośród ok. 5 mln aktywnie działających małych i średnich przedsiębiorstw z dotacji skorzystało ok. 1,7%. Odsetek firm korzystających z wsparcia dotacyjnego był zróżnicowany w poszczególnych krajach. Najwięcej firm objęto wsparciem na Węgrzech - ok. 7,5%, natomiast t pozostałych państwach udział ten wynosił od 0,5% do 1,1% wszystkich aktywnie działających przedsiębiorstw.
Przedsiębiorstwa wspierano za pośrednictwem instrumentów finansowych. Największą popularnością cieszyły się pożyczki oraz poręczenie kredytowe, z których skorzystało odpowiednio 38 tys. i 22 tys. przedsiębiorstw. Instrumenty finansowe były szeroko stosowane szczególnie w Polsce i na Słowenii, znacznie rzadziej natomiast w Czechach i na Słowacji. Inne rodzaje instrumentów finansowych, w tym m.in. wejścia kapitałowe były stosowane w państwach regionu relatywnie rzadko.
W programach na lata 2007-2013 na działania związane z innowacyjnością i konkurencyjnością gospodarki w Polsce przeznaczono 49,7 mln zł, co stanowiło około 17% wszystkich środków dostępnych w ramach funduszy strukturalnych oraz Funduszu Spójności. Około połowy kwoty alokowano na bezpośrednie, dotacyjne wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw, z czego większość była jednoznacznie ukierunkowana na zwiększenie innowacyjności beneficjentów. Pozostała część interwencji wspierała rozwój publicznej infrastruktury badawczo-rozwojowej, stanowiła istotne źródło finansowania badań w jednostkach publicznych oraz wsparcie szeroko pojętego otoczenia biznesu, w tym pozabankowych instytucji finansowych oferujących m.in. pożyczki i poręczenia dla przedsiębiorstw.
W okresie wdrażania perspektywy finansowej 2007-2013 widoczny jest wzrost nakładów na działalność badawczo-rozwojową we wszystkich państwach V4+4. Zmiana ta jest szczególnie widoczna na Słowenii, która ponosi relatywnie największe nakłady na ten cel wśród analizowanych państw i jako jedyna przekracza średnią dla UE-28. Również w Bułgarii i na Węgrzech wielkość nakładów istotnie się zwiększyła.
Szacunki przeprowadzone dla Polski pozwalają wnioskować, że w części także środki z polityki spójności odpowiadają za zmianę wskaźnika. Przeprowadzone symulacje pokazują, że za jedną trzecią odnotowanej w Polsce w latach 2008-2015 zmiany poziomu nakładów na badania i rozwój sektora przedsiębiorstw odpowiadają środki z polityki spójności (wzrost z poziomu 0,19% PKB w 2008 do 0,47% PKB w 2015)