Głównym celem badania jest ocena stopnia realizacji celów interwencji infrastrukturalnej w obszarze transportu podjętej w ramach PO IiŚ 2007-2013 oraz wyjaśnienie mechanizmów oddziaływania projektów PO IiŚ na realizację celów polityki transportowej sformułowanych dla PO IiŚ na poziomie NSRO. Cel główny zostanie uzupełniony poprzez realizację poniższych celów szczegółowych:
- Ocena zwiększenia dostępności głównych ośrodków gospodarczych w Polsce poprzez powiązanie ich siecią dróg ekspresowych i autostrad oraz alternatywnych wobec transportu drogowego środków transportu, w tym na dostępność komunikacyjną terenów Polski Wschodniej.
- Analiza przestrzenna rozwoju sieci połączeń transportowych pod kątem spójności i komplementarności inwestycji realizowanych z PO IiŚ 2007-2013 (w tym komplementarności międzygałęziowej PO IiŚ – drogi, kolej, lotniska).
- Analiza efektywności netto inwestycji transportowych PO IiŚ 2007-2013 na skrócenie czasu przejazdu między miastami wojewódzkimi (uwzględniając transport drogowy i kolejowy).
- Ocena płynności ruchu dla całej sieci drogowej w Polsce pod kątem zmniejszenia liczby odcinków sieci stanowiących wąskie gardła transportowe.
- Analiza wpływu inwestycji transportowych PO IiŚ 2007-2013 na przesunięcie modalne w kierunku bardziej przyjaznym środowisku środkom transportu na poziomie lokalnym tj. głównie w transporcie miejskimi aglomeracyjnym.
- Ocena wpływu inwestycji transportowych PO IiŚ 2007-2013 na rozwój ekonomiczny regionów.
- Ocena wpływu inwestycji transportowych PO IiŚ 2007-2013 na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowegoi bezpieczeństwa w transporcie lotniczym oraz kolejowym.
- Ocena w jakim stopniu zostały wykonane cele zaprojektowanej interwencji i jak opóźnienia w ich realizacji wpłynęłyna osiągnięcie planowanych na koniec 2015 r. efektów transportowych.
Badanie ex-post wsparcia sektora transportu w PO IiŚ 2007-2013 (ZIP 11 MB)